رویداد رقابتی اجرای عدالت
جلوههای عدالت اقتصادی در قانون اساسی (موانع، آسیبها، لوازم، راهکارها)
جلوههای عدالت اقتصادی در قانون اساسی (موانع، آسیبها، لوازم، راهکارها)
:: عدالت در توزیع ثروت و درآمدهای ملی
مطابق قانون اساسی نحوه توزیع ثروت و درآمد، باید در مسیر صحیحی جریان یابد تا هم میان اشخاص ضعیف و قوی و هم میان مناطق مختلف کشور در بهره مندی از امکانات تبعیض ناروایی محقق نشود. همزمان با تحولات اقتصادی مبادله گریزناپذیری بین «رشد اقتصادی» و «توزیع درآمد» در ادبیات توسعه اقتصادی رشد چشمگیری یافت و از این دو به عنوان دو کفه ترازو یاد میشد که باید یکی از این دو را انتخاب کرد و لاجرم وزن بیشتر به هرکدام به منزله کاهش وزن دیگری در برنامهریزیها خواهد بود. بدین ترتیب برای سیاستگذاران اقتصادی کشورهای در حال توسعه همواره این دغدغه وجود دارد که آیا برای تسریع در رشد اقتصادی باید سطحی از نابرابری درآمد را پذیرفت یا برای بهبود در توزیع درآمد باید به کند شدن رشد اقتصادی تن داد؟
توزیع درآمد یکی از مسائلی است که همه نظامهای اقتصادی موجود با آن روبهرو هستند. هر نظام اقتصادی باید مشخص کند کالاها و خدمات برای که تولید میشود. آیا درآمد باید بر اساس سهم کار در تولید، توزیع شود یا بر اساس نیاز؟ سهم کار در تولید یا نیاز را چگونه میشود سنجید؟ آیا توزیع درآمد از آنچه هست باید برابرتر یا نابرابرتر باشد؟ چند درصد از درآمد کل جامعه را باید به دستمزدها اختصاص داد؟ به طور کلی سؤال اساسی این است: درآمدها چگونه به دست میآید؟ آیا این درآمدها از طریق پاداش بازار نسبت به سهم کار در تولید است یا از طریق معیارهای مختلف رفاهی که به وسیله دولت اعمال میشود و بیشتر در مسیر رفع نیاز افراد جامعه است؟ یکی از راهکارهای ارائهشده در جهت توزیع عادلانه دریافت مالیات تصاعدی است که البته هم در سیاستهای اجرای مالیات تصاعدی و هم مالیاتهای ثابت نقدهای جدی طرح میشود. نظر به اولویت عدالت اقتصادی در قانون اساسی راهکارهای پیشرفت اقتصادی توام با عدالت در موضوع بازتوزیع ثروت چیست؟
چگونه مي توان براي نيل به رشد و توسعه اقتصادي، توزيع درآمد را عادلانه تر نمود و اين كه آيا اين اقدام در كشورهاي در حال توسعه و عليالخصوص در كشور ما چگونه ميسر خواهد بود؟ دانشمندان و متفكرين رشتههاي اقتصاد و جامعه شناسي شيوههاي گوناگوني را براي پيمودن مسير رشد و دسترسي به اهداف آن ذكر ميكنند تا بتوان همراه با افزايش متوسط سطح درآمد عمومي جامعه، به توزيع عادلانهتر درآمد و ثروت نيز دست يافت.
توزیع درآمد یکی از مسائلی است که همه نظامهای اقتصادی موجود با آن روبهرو هستند. هر نظام اقتصادی باید مشخص کند کالاها و خدمات برای که تولید میشود. آیا درآمد باید بر اساس سهم کار در تولید، توزیع شود یا بر اساس نیاز؟ سهم کار در تولید یا نیاز را چگونه میشود سنجید؟ آیا توزیع درآمد از آنچه هست باید برابرتر یا نابرابرتر باشد؟ چند درصد از درآمد کل جامعه را باید به دستمزدها اختصاص داد؟ به طور کلی سؤال اساسی این است: درآمدها چگونه به دست میآید؟ آیا این درآمدها از طریق پاداش بازار نسبت به سهم کار در تولید است یا از طریق معیارهای مختلف رفاهی که به وسیله دولت اعمال میشود و بیشتر در مسیر رفع نیاز افراد جامعه است؟ یکی از راهکارهای ارائهشده در جهت توزیع عادلانه دریافت مالیات تصاعدی است که البته هم در سیاستهای اجرای مالیات تصاعدی و هم مالیاتهای ثابت نقدهای جدی طرح میشود. نظر به اولویت عدالت اقتصادی در قانون اساسی راهکارهای پیشرفت اقتصادی توام با عدالت در موضوع بازتوزیع ثروت چیست؟
چگونه مي توان براي نيل به رشد و توسعه اقتصادي، توزيع درآمد را عادلانه تر نمود و اين كه آيا اين اقدام در كشورهاي در حال توسعه و عليالخصوص در كشور ما چگونه ميسر خواهد بود؟ دانشمندان و متفكرين رشتههاي اقتصاد و جامعه شناسي شيوههاي گوناگوني را براي پيمودن مسير رشد و دسترسي به اهداف آن ذكر ميكنند تا بتوان همراه با افزايش متوسط سطح درآمد عمومي جامعه، به توزيع عادلانهتر درآمد و ثروت نيز دست يافت.
پوستر رویداد
خبر تصویری
پرسشهای پرتکرار
آیا امکان شرکت انفرادی در رویداد وجود دارد؟
خیر، این رویداد به صورت گروهی برگزار میشود و شرکتکنندگان در قالب گروههای ۳ تا ۵ نفر میتوانند شرکت کنند.
اگر گروهی مربی نداشته باشد، امکان معرفی مربی از سوی برگزارکننده وجود دارد؟
اگر گروهی مربی نداشته باشد، در مرحله دوم مربی توسط برگزارکنندگان اختصاص خواهد یافت.
آیا تمامی رشتههای دانشگاهی امکان شرکت در رویداد را دارند؟
تمامی دانشجویان و فارغالتحصیلان کارشناسی، ارشد، دکتری و حوزویان امکان شرکت در این رویداد را خواهند داشت. دانشجویان کارشناسی حداقل باید در ترم ۵ تحصیلی باشد.
خیر، این رویداد به صورت گروهی برگزار میشود و شرکتکنندگان در قالب گروههای ۳ تا ۵ نفر میتوانند شرکت کنند.
اگر گروهی مربی نداشته باشد، امکان معرفی مربی از سوی برگزارکننده وجود دارد؟
اگر گروهی مربی نداشته باشد، در مرحله دوم مربی توسط برگزارکنندگان اختصاص خواهد یافت.
آیا تمامی رشتههای دانشگاهی امکان شرکت در رویداد را دارند؟
تمامی دانشجویان و فارغالتحصیلان کارشناسی، ارشد، دکتری و حوزویان امکان شرکت در این رویداد را خواهند داشت. دانشجویان کارشناسی حداقل باید در ترم ۵ تحصیلی باشد.
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : همایش نگار ( ویرایش 10.0.5.3)